Buy the best Longboard Trucks bij Sickboards

Longboard Trucks Reversed, Traditional, Surfskate

Longboard Trucks

Bekijk hier alle trucks voor longboards, en vind de ideale trucks voor jouw longboard. Naast de bekende Paris trucks vind je hier ook trucks van andere grote merken zoals; Bear, Caliber en Randal Trucks. Het uitzoeken van de juiste trucks lijkt een hele kunst, maar wanneer je je houdt aan de richtlijnen hieronder is het een stuk eenvoudiger dan je denkt.

 

Breedte

De breedte van je longboard truck wordt aangegeven in mm of inch. Met inches (“) wordt de breedte van de as aangegeven, met millimeters (mm) de hanger breedte. Merken gebruiken beide eenheden maar in het volgende voorbeeld komen de trucks op een gelijke breedte uit want: 180mm ≈ 10”. Bij de Paris V3 180mm Truck waar de breedte van de hanger wordt aangegeven, is ongeveer even breed als een Caliber II Fifty-Ten truck. (waar ‘Ten' de inches aangeeft; 10”).

 

De vuistregel is dat de breedte van de as overeenkomt met de breedte van je deck Voor het overgrote deel van de longboards zijn 180mm / 10” trucks de juiste keuze omdat de meeste boards tussen de 9 en 10 inches breed zijn. Dat de trucks iets onder het deck vandaan steken is vaak geen probleem, wanneer echter de trucks te smal zijn voor het deck kan dit als gevolg hebben dat het board makkelijk op z'n kant klapt. Dit laatste is kan weer voorkomen worden door je board uit te rusten met bredere wielen, en andersom, wanneer de assen aan de brede kant zijn kan je voor smallere wielen kiezen.

 

Wanneer je trucks uitzoekt voor het longboarden op snelheid (Downhill, Freeride & Slalom geldt dat smallere trucks meer grip hebben maar minder stabiel zijn, waar bredere trucks stabieler zijn maar minder grip hebben.

 

Grip: Smaller > Breder

Stabiliteit: Smaller < Breder

 

TKP vs RKP

TKP staat voor Traditional Kingpin waar RKP voor Reversed Kingpin staat. De TKP truck is gemaakt voor slides en grinds, de kingpin zit lager dan de hanger en niet in de weg wanneer je glijdt over een rand of coping van de halfpipe. Deze trucks zijn tevens lager en vindt je voornamelijk op (kleinere) cruisers. Mocht je niet weten met welke trucks je te maken hebt, de tkp herken je aan de kant waar de kingpins zich bevinden, deze zitten aan de binnenkant van je board en wijzen naar het midden.

  

De RKP of Reversed Kingpin trucks vindt je voornamelijk op longboards. Deze trucks zijn gemaakt om het relatief lange board snel te laten reageren en scherp te sturen, deze zijn te herkennen doordat de kingpins naar de uiteinden van je board wijzen. Omdat deze RKP trucks meer sturen dan een TKP truck adviseren we ook de reversed trucks op lange(re) boards en de traditional op korte(re) boards.  TKP skateboards en longboard- (mini) cruisers, RKP hoofdzakelijk longboards

Angle

Dit is de hoek waarin de hanger in de baseplate steekt. Bij de meeste trucks is deze hoek 50°. Deze hoek truck stuurt gemakkelijk en veel, dit is prettig tijdens het cruisen en carven.

 

Wanneer je harder rijdt en serieuze snelheden gaat behalen (60 km/u en harder) zullen trucks met een 50° baseplate onstabiel gaan aanvoelen. Want op zulke snelheden reageert de truck heftig, zo kan een kleine beweging resulteren in een grote stuuruitslag. Daarom wissel je naar een lagere hoek baseplate. Wanneer je met deze lagere hoek truck leunt, merk je dat je lang niet zoveel stuurt. 

 

Dit betekent dat wanneer je op hoge snelheid net zo veel stuurt als dat je met een 50 graden truck zou doen, je dankzij de lagere hoek, langzaam en geleidelijk stuurt in plaats van dat je board de bocht in duikt.

 

Bij verreweg de meeste disciplines zijn 50° trucks standaard, maar wanneer je downhill of freeride gaat skaten kan het kiezen van een lagere hoek truck je helpen een stabiel board geven.

conclusie

Hoge hoek, weinig te leunen veel stuur, levendig, cruising carving dancing en freestyle.

 

Lage hoek, veel leunen weinig stuur, minder snel reageren waardoor dit stabiel is op hoge snelheden. Downhill, Freeride en slalom.  

 

Sommige rijders kiezen ervoor een combinatie te maken van twee verschillende hoeken trucks. Dit noemen we “Split-Angle” en zie je voornamelijk in slalom en tegenwoordig ook veel in het downhill skaten. Dit zorgt ervoor dat je stuurt vanuit de voorkant van je board terwijl de stabiliteit van achter truck komt. 

 

Speed wobble is het fenomeen wanneer je board ongecontroleerd gaat sturen en wordt vaak veroorzaakt door het sturen vanuit de achterste truck. Deze gaat de voorkant duwen waardoor je de controle over je board kan verliezen. Als je wil experimenteren met verschillende hoeken kun je tussen het board wedges plaatsen. Dit zijn risers die de hoek van je truck veranderd. 

 

Rake 

Rake is een van de moeilijkste truck eigenschappen om te begrijpen. Het beïnvloedt de verhouding tussen stuur en leun. Het wordt gedefinieerd als de afstand van de as ten opzichte van het middelpunt van de rotatie van de hanger, deze wordt aangegeven in millimeters. Echter vermelden veel merken deze eigenschap niet, toch heeft deze invloed op hoe de truck stuurt. Een grote afstand van dat middelpunt zorgt ervoor dat een truck snel reageert en direct veel stuurt t.o.v. een truck die de as op dat middelpunt heeft zitten (0mm) rake. Deze laatste stuurt lineair en wordt als stabiel en voorspelbaar ervaren, waar een truck met rake als ‘speels' en ‘levendiger'.    

 

Sommige trucks geven aan dat je de hanger kan ‘flippen', dat wil zeggen dat je deze om kan draaien. Dat draaien resulteert in een andere rake en zorgt er dus voor dat de truck een andere stuur eigenschap krijgt. Voorwaarde is wel dat de hanger over rake bezit anders verandert er niks, tenzij aan weerszijde van de hanger een andere bushing seat zit, daarover later/hieronder meer. Wanneer je de hanger van een truck met rake flipt naar negatieve rake, verandert dit de rijhoogte. Houdt hier rekening mee wanneer je relatief grote wielen op je board en je geen riser- of shockpads gebruikt!

 

Bushing Seat

Dit is de plek waar de bushing zich op de hanger bevindt en kan er per merk (en zelfs per zijde van de hanger) anders uitzien. Deze ‘seat' kan een bushing stevig op zijn plek houden (‘restrictive') of juist meer losgelaten (‘loose'). Vaak spreekt men van open of gesloten bushing seat. De namen van deze twee soorten zegt al wat voor een uitwerking het heeft op het sturen van je truck. Ook kan deze seat diep of ondiep zijn, waarbij diep weer zorgt voor een beperkend en een ondiep voor een losser gevoel. De soort bushing seat staat over het algemeen in de beschrijving van de truck.

 

Kort willen we nog noemen dat er ook trucks zijn die geen bushing seat hebben! Deze laterale speling wordt er gebruik gemaakt van een Insert bushing of een Spherical bearing in de hanger of door middel van een “support pin”. Lees hier meer over in de Buyer's guide.    

 

Productieproces

Er zijn drie productieprocessen die men gebruikt bij het maken van Longboard Trucks; Gieten, smeden en frezen (Cast/Forged/Precision).

 

Verreweg de meeste trucks zijn gemaakt d.m.v. een gietproces. Hierbij wordt aluminium verhit en in de mal van de truck gegoten.

 

Bij het smeden wordt het metaal onder grote druk in de mal wordt gehamerd. En bij het frezen wordt de truck uit een massief blok aluminium gefreesd. Wat maakt dit nu voor een verschil vraag je je af?

 

De verschillende processen zorgen voor andere tolleranties en materiaalsterktes. Zo kan bijvoorbeeld een truck sterker, lichter en preciezer worden gemaakt. De processen verschillen echter enorm in prijs. Zo betaal je voor een set Cast (gegoten) trucks ongeveer €70, voor een set Forged (gesmede) trucks €200 en voor een set Precision Trucks tot zo'n €600. 

 

Wanneer zou je dan kiezen voor Forged of Precision Trucks? Wanneer je met hoge snelheden de berg afraast kan het voorkomen dat je trucks verbuigen of zelfs breken! Deze twee Trucks zijn uitermate sterk en zo goed als speling vrij. Dat laatste is een must wanneer je snelheden van 50 km/u of harder gaat!   

 

Concept & Surf Skate Trucks

Met Concept trucks duiden we trucks aan die door het verschillen in geometrie of onderdelen, waardoor ze unieke stuureigenschappen hebben. Stalen veren in plaats van urethaan bushings waardoor er een unieke rijbeleving wordt gecreëerd (Original en Seismic G5 Trucks). Gestapelde (dubbele) trucks voor een extra scherpe bocht en een ‘surfy feel' (Gullwing Sidewinder Trucks) en demping tijdens het cruisen en het landen van trucjes door vering in de baseplate (Avenue Trucks). 

 

Surfskate Truck Systemen bestaan uit de combinatie van een traditionele en een reversed kingpin truck. Door deze combinatie stuurt je longboard hoofdzakelijk vanuit de voorkant en kan deze, met de juiste techniek op gang worden gebracht. Het manoeuvreren van je board simuleert deze van een surfboard. Hierdoor kan je je surftechniek oefenen zelfs als er geen golven zijn! 

Lees meer

Filteren op

Merk

Truck type

Fits with Deck Width:

" "

Hanger breedte (inch)

.0" .0"

Hanger breedte (mm)

mm mm

Prijs

Kleur

Filter

Er zijn 477 producten.

Item 1-8 van 477 in totaal item(s)